Szanowni Czytelnicy,
Za nami wyjątkowy rok 2020, który na niespotykaną skalę zmienił życie wielu z nas. Nowy rok to rok pełen nadziei na powrót do normalności i zwalczania pandemii SARS-CoV-2. Nasi strażacy od początku walki z pandemią prowadzili pomiary temperatury na przejściach granicznych, pełnili służbę w przyszpitalnych polowych izbach przyjęć, dowozili osobom objętym kwarantanną żywność, leki i niezbędne do życia artykuły. W wielu regionach przewozili także personel medyczny oraz próbki do analiz medycznych. Obecnie z chwilą utworzenia szpitali tymczasowych wielu strażaków PSP posiadających kwalifi kacje ratownika medycznego czy pielęgniarza pełni w nich służbę, wspierając personel medyczny w leczeniu chorych na COVID-19. Miniony rok był również po raz kolejny wyjątkowo pracowity dla polskich strażaków. Jednostki straży pożarnej interweniowały ponad 583 tys. razy. Powstało prawie 129 tys. pożarów, w których zginęło łącznie 489 osób, a kolejne 2836 w ich wyniku odniosło obrażenia. Tylko w pożarach budynków mieszkalnych zginęło 360 osób, a 1859 zostało rannych. Oznacza to, że aż siedem na dziesięć ofi ar śmiertelnych pożarów zginęło w mieszkaniach lub domach. Ponadto w 2020 roku strażacy w Polsce wyjeżdżali do prawie 414 tys. miejscowych zagrożeń. Odnotowano także ponad 40,5 tys. fałszywych alarmów.Podczas trwającej walki z epidemią koronawirusa niezbędne jest prowadzenie przez jednostki straży pożarnych dekontaminacji obiektów użyteczności publicznej metodą UVC. Metodę tę i związane z nią zagadnienia przybliża Marcin Ziomek. Tematem, o którym strażacy systematycznie od wielu lat przypominają i w zakresie którego ostrzegają i apelują, jest bezpieczeństwo w sezonie grzewczym i związane z tym zagrożenia. W celu ograniczenia liczby ofi ar zatruć tlenkiem węgla i pożarów budynków mieszkalnych w tym okresie od wielu lat PSP prowadzi kampanie społeczne. Pisze o tym w swoim artykule Mateusz Szymczak. Z kolei Marek Pisarek omawia zagadnienia bezpieczeństwa oraz ergonomii stosowane przy projektowaniu i budowie współczesnych samochodów pożarniczych, które zostały zaprezentowane podczas ubiegłorocznych targów „Florian” w Dreźnie.Coraz częściej w praktyce, na co dzień, w czasie różnego rodzaju działań prowadzonych przez jednostki straży pożarnych wykorzystywane są drony. W swoim artykule temat ten przedstawiają Norbert Tuśnio i Paweł Wolny. Natomiast Tomasz Lewandowski w cyklu poświęconym zagadnieniom problematyki dochodzeń popożarowych omawia niezbędne działania prowadzone podczas oględzin przy ustalaniu przyczyn pożarów pojazdów samochodowych. W tym wydaniu numeru znajdziecie Państwo również coroczny katalog fi rm dostarczających sprzęt pożarniczy i ratowniczy. Życzę miłej i ciekawej lektury.
Paweł Frątczak redaktor honorowy wydania
W artykule przedstawiono obszary działań ratowniczych prowadzonych przez KSRG i organizacje stowarzyszone, w których używane są bezzałogowe statki i systemy powietrzne oraz światowe trendy w stosowaniu platform bezpilotowych.
Sytuacja pandemiczna wymusza nowe spojrzenie na zasady organizacji działań, a także wpływa znacząco na weryfikację metod i wyposażenia sprzętowego. Obecnie stosowane zasady tzw. „dekontaminacji mokrej” nie mogą być wykorzystywane w każdym przypadku. Dlatego obecnie wprowadza się tzw. dekontaminację suchą z wykorzystaniem lamp wytwarzających promieniowanie UVC
W artykule przedstawiono sprzęt do ratownictwa lodowego wykorzystywany w podmiocie ratowniczym PODWODNIK. Część bazy sprzętowej została zaadaptowana ze straży, a część nabyta, w oparciu o własne doświadczenia oraz rozwiązania prezentowane przez innych. Przedstawiono także rozwiązania tymczasowe, zakładające wykorzystanie innego sprzętu do ratownictwa lodowego.
Od wielu lat czołowi producenci sprzętu ochrony dróg oddechowych oferują w swoich rozwiązaniach systemy, które zwiększają możliwości monitoringu i przesyłania na odległość drogą radiową parametrów istotnych dla bezpieczeństwa ratowników. W niniejszym artykule postaram się zaprezentować ideę i możliwości funkcjonalne tych systemów oraz korzyści płynące z ich stosowania podczas działań ratowniczo-gaśniczych, a także własne obserwacje w tym zakresie.
W okresie zimowym związanym z użytkowaniem instalacji grzewczej dość często wzrasta liczba zdarzeń z udziałem tlenku węgla. Niestety, w wielu przypadkach nieszczelność tych urządzeń bądź zaniedbania właścicieli związane z odpowiednią ich konserwacją mogą doprowadzić do katastrofy. Dlatego ważne są prewencja i edukacja społeczeństwa w tym zakresie.
W poprzednim numerze (4/2020) opisane zostały metody tradycyjne oraz hydrolokacyjne poszukiwań obiektów pod wodą. W tym materiale omówione zostaną metody magnetyczne oraz telewizyjne przy wykorzystaniu zdalnie sterowanego bezzałogowego pojazdu podwodnego.
Precyzyjne ustalenie przyczyny każdego pożaru ma ogromne znaczenie, gdyż umożliwia ono nie tylko wykrycie potencjalnego sprawcy zdarzenia, lecz przede wszystkim pozwala na przeprowadzenie prawidłowej analizy z przebiegu pożaru. Jedak prawdziwą przyczynę powstania ognia można ustalić jedynie na drodze skrupulatnych dochodzeń poprzez zestawienie faktów, stawianie hipotez i wykluczenie czynników, które po wnikliwej analizie odrzuca się jako niemożliwe do wystąpienia.
Pierwsze samochody śniegowe pojawiły się w Polsce w latach 50. poprzedniego stulecia. Jednym z nich był średni samochód śniegowy zabudowany na podwoziu Star A-25L (4x2), na wydłużonym rozstawie osi. Najnowszy ciężki samochód śniegowo-proszkowy został zaprojektowany i dostarczony przez firmę Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.
Innowacyjne rozwiązania, wozy hybrydowe czy powrót do samochodów elektrycznych – to tylko niektóre z nowoczesnych samochodów pożarniczych czy sprzętu zaprezentowanego na targach „Florian” w Dreźnie.