W dniu 31 stycznia 2017 r. w kawiarni Filmowa Cafe-Świt w Krakowie odbyło się otwarte spotkanie „FireInspire, czyli inspirujące rozmowy strażaków”.

Inicjatorem „FireInspire” był mł. kpt. inż. Artur Luzar, strażak, ratownik, pracownik Szkoły Aspirantów PSP w Krakowie.

Główną tematykę stanowiły: siła współpracy podczas wielopodmiotowych akcji ratowniczych, potencjał ratowników-wolontariuszy, psychologiczne aspekty współpracy i charakterystyka pracy grup poszukiwawczo-ratowniczych. FireInspire okazało się doskonałą okazją do tego, aby przy kawie/herbacie/piwie podyskutować o synergii działania służb ratowniczych.

Pierwsze spotkanie zgromadziło dużą liczbę gości – uczestniczyło w nim ponad 70 osób, zarówno z PSP, OSP, przedstawicieli służb medycznych i cywilnych organizacji ratowniczych. Redakcja magazynu „W akcji” przygotowała bezpłatne egzemplarze czasopisma dla każdego uczestnika. Nasz magazyn objął patronatem medialnym to wydarzenie.

Dr bryg. Jacek Nitecki, wojewódzki koordynator ratownictwa medycznego w województwie małopolskim, rozpoczął spotkanie wystąpieniem na temat aplikacji „Jestem blisko”, która zrzeszałaby ratowników-wolontariuszy i informowała tych, którzy są najbliżej osoby potrzebującej nagłej pomocy. Kolejny prelegent – st. bryg. Sławomir Wojta, zast. Komendanta Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie – przedstawił refleksje dotyczące współdziałania służb na miejscu zdarzenia.

W spotkaniu zaplanowano też ciekawą dyskusję panelową, którą poprowadzili: dr Joanna Stojer-Polańska i mł. kpt. Artur Luzar. Przedstawiciele służb zajmujących się poszukiwaniem osób zaginionych dzielili się swoimi obserwacjami dotyczącymi sprawnej współpracy przy działaniach wielopodmiotowych. W debacie uczestniczyli przedstawiciele m.in. specjalistycznych grup poszukiwawczo-ratowniczych OSP z Goszczy, Kęt, Myślenic i Nowego Sącza, a także z Małopolskiej Cywilnej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej. Jednym z wniosków wynikających z dyskusji był odwieczny problem działania proceduralnego, które w sytuacji kryzysowej może spowolnić działanie. Wśród aspektów, które szczególnie poprawiają współpracę służb przy akcjach poszukiwawczych, wskazano dobrą komunikację i dobranie odpowiedniej metody poszukiwania. Fraza „czynnik ludzki”, odmieniana podczas dyskusji przez wszystkie przypadki, stała się szczególnie ważna podczas wystąpienia Katarzyny Mędrzyckiej, ratowniczki, strażak i psycholog w SA PSP w Krakowie, członkini Myślenickiej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej. Przybliżała ona psychologiczne aspekty dobrej współpracy pomiędzy służbami – zwracając uwagę na to, że wielu pracodawców i przełożonych coraz częściej zwraca uwagę na niemerytorycznie kompetencje pracowników, a więc te uwarunkowane ich charakterem i podejściem.

Ostatnie wystąpienie należało do Piotra Marchewki, który w otwarty sposób rozmawiał ze zgromadzonymi na temat sił i słabości współpracy wielopodmiotowej, próbując wypracować pewne uniwersalne zasady współpracy, swoisty savoir-vivre wspólnego działania. W ramach dyskusji podkreślano szczególnie rolę odpowiedniej komunikacji. Jest ona ważna zarówno na samym początku, gdy po przyjeździe na miejsce zdarzenia należy nawzajem przedstawić sobie przybywającą na miejsce jednostkę i dowódcę, przekazać odpowiednie informacje o możliwościach ratowników, o posiadanym sprzęcie i zasobach; jak również podczas samej akcji, kiedy należy współpracować na jasno określonych zasadach z zachowaniem odpowiedniej hierarchii. W komunikacji tej należy postawić na otwartość i szczerość. Aby sprawnie zarządzać akcją, warto też wykorzystać przedstawicieli różnych służb (np. policji, straży, a nawet służb leśnych) i stworzyć zróżnicowany zespół o różnorodnym zakresie wiedzy i odmiennych doświadczeniach – sztab dowodzący akcją. Jednym z ważnych aspektów komunikacji jest również odpowiednie poinformowanie służb i wzajemne szkolenia – które należy wykonać profilaktycznie, oczywiście nie w czasie akcji. Warto czasem po prostu spotykać się i wzajemnie szkolić nawet pomiędzy OSP, PSP i Policją.

Choć FireInspire było pierwszą taką inicjatywą, uczestnicy już pytali o kolejną edycję. Organizatorom dziękujemy za naprawdę inspirującą wymianę doświadczeń i praktyk– oby zaowocowała ona cyklem wartościowych spotkań, które w efekcie pozwolą na udoskonalenie pracy strażaka i jeszcze sprawniejsze udzielanie pomocy osobom potrzebującym.

M.B.

 

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij